Off Road - Reisverslag uit Sesfontein, Namibië van Annie en Rinus Pauw-Krijger - WaarBenJij.nu Off Road - Reisverslag uit Sesfontein, Namibië van Annie en Rinus Pauw-Krijger - WaarBenJij.nu

Off Road

Door: ARi

Blijf op de hoogte en volg Annie en Rinus

09 December 2012 | Namibië, Sesfontein

3-12
Voor we wegrijden bij de waterhole kijken niets te zien. Onderweg zien we alles wat we gisteren in Etjo gezien hebben maar dan van alles meer. In Halali s’avonds naar de waterhole en we worden getrakteerd op 4 neushoorns die drinken, baden en neuzen met hun hoorn als klap op de vuurpijl ’n groep van 11 olifanten die komen drinken een prachtig gezicht. De route en slaapplaats voor morgen bepalen. We verwachten net buiten het park te zijn.
4-12
Helaas zien we vandaag niet erg veel wild, ook bij de water holes niet en zijn eerder bij Andori dan verwacht hier gaan we het park weer uit en rijden door tot Ondwanga. Op de camping weer niemand te zien hier, tot heden geen problemen met de campings omdat ze vol waren. Al dagen geen toegang tot internet.
5-12
Het museum Nakambale bezocht over de Owamba tribe, op het terrein hebben we de tent opgezet. In Oshakati naar de markt om gedroogde vis/vlees te kopen. We gaan een gebied in waar niet al teveel te koop zal zijn.
Een stop bij het monument van Dorsland. Wat een weids landschap is het en we rijden door de Ehomba en Otjiveze bergen. Koffie drinken bij een lodge aan de Kunene rivier waanzinnige plek, maar je vraagt je af hoe mensen hier ver heel ver van de bewoonde wereld hier zoiets een lodge beginnen We zijn in Himba regio, wat een mooie mensen. Zijn dat. We stoppen waar 2 kinderen staan te wuiven en Ma en Pa komen ook even een praatje maken. Als we een pak macaroni geven hebben we de indruk dat ze niet weten wat het is. Soms zien we erg laat dat er Himbas langs de weg staan of zitten. Ze gaan compleet op in de omgeving. We kiezen in Opuwo de duurste camping en yes er is internet. In de stad gaan we boodschappen doen, aftanken, de reserve tanks vullen voor de komende dagen. Het is een smerig dorp waar de alcohol rijkelijk vloeit. Als we op een plek waarvan we dachten dat het een markt was zien we iedereen aan het eigengemaakt bier zitten en er zijn er bij die de broekzakken al behoorlijk vol hebben. Op de camping kijk je uit over de vallei mooi mooi mooi.
7-12
We rijden over de dr3707 gravel road met hutsen en butsen. Je moet heel voorzichtig rijden opletten geblazen. Er is bijna geen verkeer, als je hier 10 auto s per dag tegenkomt is het veel. We passeren een aantal dorpjes waar we herero en himba mensen zien. De dorpen zijn zeker niet groter dan 25 hutten voor zover dat we het kunnen zien. Bij een van de dorpjes stoppen om een cola te kopen en er komen een aantal mensen kijken wat er gebeurt, de kleurplaten en kleurpotloden doen het weer goed. Wat foto,s mogen maken behalve de vrouwen want die willen er geld voor hebben. Wat een prachtige route rijden we. Van heel groene bergen naar heel rotsachtig. Vergezichten zo ontzettend mooi. Aparte flora, struisvogels, springbokken, 1 zebra, wilde paarden. In Orupembe blijkt er geen camping meer te zijn de volgende is nog te ver weg voor vandaag, dus zetten we ons kamp maar in deze onwijze vlakte op. Het waait hier harder dan we tot heden gehad hebben en het is ook frisser daardoor.

8-12
Frisse wind vanuit de Atlantische oceaan voel je hiet. Wat een prachtige sterrenhemel. Ook hier is de melkweg te zien. Om 7:15 rijden we weg. Wat een waanzinnig landschap het zou zomaar de maan kunnen zijn absurd gewoon. We gaan de dr 3707 af en je kunt om de 5 minuten stoppen om foto’s te maken. Eigenlijk is er niets te zien en dat maakt het zo bijzonder. We rijden door wel 50 droge rivier beddingen, alles snakt naar water. Boven op een berg weer adembenemend uitzicht. In Puros gaan we naar de community camping, super vriendelijke mensen die het heel leuk voor elkaar hebben. Met een gids naar een tradioneel Himba dorp om wat meer over de cultuur te zien en uitgelegd te krijgen.

9-12
We vertrekkern om 08:15, direct na Puros zijn we de weg al kwijt. We willen niet de hoofdweg de 3707 volgen. Hoofdweg is hier een groot begrip, het is een weg alleen te berijden met 4wheel drive.
We vragen het een keer en dan moet het lukken.
We hebben gelukkig een navigatie systeem mee gehuurd waar elk karrespoor instaat, dus dat gaat lukken. We volgen een route maar we hebben geen idee waar we op de kaart zijn. De richting lijkt wel goed. We rijden een paar kilometer buiten het skeleton coast park.
De omgeving is heel bijzonder en wisselt voortdurend, zandvlaktes, rotsen en er is helemaal niemand, afgelopen 2 dagen zijn we onderweg niemand tegen gekomen. De weg, wat ervoor doorgaat, is soms rotsen, dan weer zand. Door rivierbeddingen rijden we, in het regen seizoen kun je hier niet rijden, dan staat er water in.
Als er een middle of nowhere is, dan lijkt dit er wel heel erg op.
We zijn nog niet in Soususvlei geweest, zal ook heel mooi zijn, maar dit is toch ook heeeeel bijzonder.
Het waait op de open vlaktes behoorlijk, de wind is hier wat koeler, zal van de Atlantisch Oceaan zijn die hier ca 30 km vandaan ligt.
Door de wind komen we in zandverstuiving, niet al te erg maar het zand dwarrelt behoorlijk.
Er loopt ook nog wild op het laatste stuk, gemsbokken, springbokken, giraffen en woestijn olifanten, dit leeft echt in het wild.
Een olifant staat half op ons spoor, hij loopt er een klein stukje vanaf en we rijden er langs, hij vindt het toch te dichtbij en hij maakt aanstalten om aan te vallen, gas geven en we zijn er voorbij, was wel even angstig.
In Sesfontein aangekomen om 17:00 vinden we het wel genoeg geweest losse zand en rotsen rijden.
We gaan naar het Sesfontein fort, voor ons een dure locatie om te slapen, maar een schoon bed en een goede douche is ook wel eens fijn.
Morgen naar Twyffelfontein.

• 09 December 2012 - 20:22

Hannie En Humphry:

Wat een geweldige reis! Supergaaf al die wilde dieren van dichtbij te mogen aanschouwen.
    en wel een beetje uit de buurt blijven van wilde olifanten hoor, beetje eng.

Wij zijn hier druk bezig om Ma van Engelen over te huizen naar een heel mooie aanleunwoning in de Schoolstraat. Zaterdag de 15e gaat we ze op haar nieuwe stekkie installeren.

Nog een hele goede reis, mooie avonturen en tot het volgende verslag

liefs Humphry en Hannie

• 10 December 2012 - 11:51

Jan & Sjan:

Wat een te gek verslag weer. En wat een prachtige (en soms angstige) momenente beleven jullie.
    Geniet er nog van. Hier alles o.k.
    Knuffel Jan/Sjan.

• 10 December 2012 - 13:34

Jeroen En Nelly:

HOI Annie en Rinus wat een geweldige reis zo te lezen en wij worden al blij van een ree in de duinen hihi dus dit is wel gaaf zeg geniet nog lekker van al dha moois liefs van ons xx

• 10 December 2012 - 17:42

Marij:

Hoi,

Jullie maken genoeg mee, en weer een mooi verslag neergezet voor de thuisblijvers.
    En toch wel een oog dicht gedaan op de dure lokatie.
    Geniet er maar van, en een goede reis verder.

• 11 December 2012 - 21:09

Anja Weijkamp:

Ha,die Annie en Rinus!

Wat een geweldige avonturen maken jullie mee!
    Fantastisch!
    Heb je misschien een foto van een mooie Himba?

Liefs,
    Anja.

• 12 December 2012 - 07:57

Theo En Margot:

Als je het verslag leest, wilde je dat je erbij was geweest. We moeten straks die foto's zien! Op naar het volgende deel.

groetjes, Theo en Margot