Opuwo - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Annie en Rinus Pauw-Krijger - WaarBenJij.nu Opuwo - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Annie en Rinus Pauw-Krijger - WaarBenJij.nu

Opuwo

Door: Annie

Blijf op de hoogte en volg Annie en Rinus

06 December 2012 | Zambia, Livingstone

25-11
yoghurt met de mango’s die hier uit de boom vallen erdoor en je hebt een heerlijke ontbijt. De bus vertrekt 20 minuten later dan verwacht omdat ze op iemand moeten wachten, en er is niemand die zich daar druk overmaakt. Bij de Namibiësche grens begint het toch te hozen dit is wat je noemt een tropische regenbui/ Te slecht om te rijden. We gaan zeker 2 uur later aankomen dan verwacht. We overwegen om door te reizen naar Windhoek, maar in Kati Mulo blijkt dat er geen plaats is en er toch uit moeten in Rundu. We komen rond 23:30 aan en hebben nog een taxi gevonden die ons naar Sarugunsu river lodge brengt aan de Okavanga rivier. Rinus had onderweg met ze gebeld om mede te delen dat we veel later aan zouden komen, de bewaking wist ervan en bracht ons naar het huisje
Aan de overkant van de Okavanga rivier ligt Angola
26-11
Vanmorgen op nijlpaarden en krokodillen jacht, maar niets te zien nog te veel bewoonde wereld, alhoewel er voldoende verse sporen en drollen zijn maar niets gespot. De stad in om de bus voor morgen te regelen. We krijgen een lift tot aan de markt. Het valt op hoe schoon het hier is. Geen gezeur of we iets willen kopen, vriendelijke mensen. Het busstation is even buiten het centrum. We moeten er morgen tussen 7 en 8 zijn. Bij de bank travelcheques gewisseld en dat duurt 2 uur en 1 kwartier. De lodge ligt een eind buiten het centrum en we nemen aan het einde van de middag een biertje en staren over de Okavanga rivier en zien een mooie zonsondergang.
T-bone steak en Cordon Blue, het is niet slecht, je krijgt er wel sterke kaken van.
Biertje erbij en we kunnen weer slapen
27-11
De baas van de lodge ons naar het busstation, waar we om iets voor achten zijn. Alle chauffeurs op ons af springen. Diegene die dan naar Otjiwarongo gaat neemt de bagage om die op het aanhangertje te zetten. Daar staat verder nog niets op dat ziet er naar uit dat het wel even gaat duren, ook al zegt hij we hebben 4 passagiers met jullie erbij is 6 dus kunnen we zo meteen vertrekken. Er gebeurt weer van alles op zo,n station en hebben voldoende afleiding. We hebben ook onze boeken nog. Om 12:00 uur moeten we dan instappen en lijkt het erop dat we vetrekken, eerst ff tanken en dan weer wachten. Als we ooit begrijpen het hoe en waarom stoppen we met reizen. Dan tegen 1 rijden we echt weg. Na 10 km de eerste controlepost en de papieren zijn niet in orde na wat gesteggel moeten ze terug om dat in orde te maken. De correcte formulieren zijn op en de formulieren van 2009 worden onder gemor aan de controlepost wel geaccepteerd. Rinus heeft een vriendje gemaakt in de bus. Hij zegt niks, kijkt alleen met zijn grote bruine kijkers naar alle details en heeft de beste plaats ooit. Na een aantal stops en controles plus een boete voor te hard rijden zijn we tegen achten in Otjiwarongo. Ze brengen ons keurig bij Out of Africa town lodge, waar nog een kamer vrij is.
28-11
Krokodillen farm, er liggen er een paar die rond de 1000kg wegen. De meeste zijn vrouwtjes omdat ze hier voor consumptie gebruikt worden en ze de eieren machinaal uit broeden. Afhankelijk van de warmte wordt het geslacht bepaald, warm een vrouwtje, koud een mannetje. Tussen 3 en 8 jaar oud kunnen ze gebruikt worden voor tasjes, riemen broodje krokodil etc. daarna alleen nog voor broeden. Uitgezocht vanwaar en hoe laat er morgen minibussen naar Windhoek gaan. We lopen naar het Multi Purpose Help Centre. Monica ontvangt ons hartelijk op het Multi Purpose Help Centre laat ons het centrumr zien. En wat staat daar keurig te wachten op de nieuwe eigenaar de fiets van Pa. De jongen die de fiets krijgt weet het nog niet, maar als Monica het verhaal van mij hoort, haalt zij de jongen en laat hem de fiets zien die hij na de schoolvakantie krijgt en hij is harstikke blij. Hij straalt en zegt God bless you. De kinderen zingen 2 liederen voor ons met wat voorzichtige danspasjes we willen nog wat doneren, maar ze mogen geen geld aannemen dus gaan we samen met Monica wat eten kopen om in de schoolvakantie de kinderen toch te kunnen voorzien van eten. Dit is een feel good day.
29-11
Bij de bushalte komen er enkele heren op ons af. Als ze naar Windhoek moeten nemen ze graag wat betalende passagiers mee. Dus stappen we met vier extra personen in en vertrekken meteen, de prijs is hetzelfde als de bus, waarom zou je het dan laten. We worden ook nog netjes bij de door ons aangegeven backpackers lodge afgezet, helaas vol, ook onze 2de keus is vol. Uiteindelijk na wat bellen komen we in Puccinu guesthouse terecht, het lijkt wel een verzorgingstehuis. We gaan de stad in hier waan je jezelf echt niet in een 3de wereld land. Cristus kirche, supreme court, diamanten slijpen en zetten en nog wat andere zaken bekeken, eten in de stad bij La Gourmet en dan is de dag weer om.
30-11
Rinus hangt de Nijntjes slingers op. Iedereen bedankt voor de felicitatie. Bij Asco car hire langs om het een en ander te bespreken en de mogelijkheid voor 1dag langer te huren, dat is geen probleem. Wat een grote bak is het. Travelcheques wisselen ging vandaag veel sneller dan vorige keer. Zeer bewolkte dag vandaag met enkele flinke buien. Accommodatie regelen voor kerst en de laatste dagen hier. Eten bij Nice wat er zeer lux uitziet ter gelegenheid van mijn verjaardag. Goeie keuken in dit opleidingscentrum.

01-12
Opgehaald door Asco car hire. Uitgebreid uitleg gekregen over de auto, tent, alle toolings. Alles is ex act aanwezig en klaar voor vertrek. In Okahandja willen we boodschappen doen bij de Spar, maar door stroom uitval gesloten. Eerst maar lunchen en hopen dat er elektra is hierna. We hebben geluk de Spar heeft weer elektra. We slaan voor een paar dagen boodschappen in vervolgen onze weg. We rijden over binnen door over de 2414 naar mount Etjo. Het is een rode gravel/zand weg met redelijk wat plassen. Hier komt de 4x4 al goed van pas. We boeken bij de receptie van de lodge meteen een game voor morgen ochtend 200 ND pp. Het is even zoeken waar de camping is maar nadat we hem 2x voorbij gereden zijn zien we het bordje. Er zijn 6 campingplaatsen waarvan niet een bezet. Dit is zo’n beetje in de middle of no where. Vlug de tent op zetten want het is bijna donker. Het lukt redelijk snel en dat voor de 1ste keer. Elke standplaats heeft eigen toilet, douche en elektra. Koken in het donker een snel prutje opruimen, douchen wat ’n insecten komen er op het licht af. We gaan direct naar bed geen goeie plek om gezellig buiten te zitten. Wat een geluiden we liggen er wakker van. Maar dat komt ook omdat we waakzaam zijn hier in de wildernis.
02-12
Om 5:30 op staan, ook de tent inklappen gaat redelijk snel. Echt een goed systeem. Precies om 7:00uur zijn we weer bij de lodge en chauffeur en wagen staan al klaar, we zijn maar met tweeën. De tour duurt 3 uur en we hebben van alles gezien redelijk dichtbij springbokken, gemsbokken, zebra, giraffe, wilde beast,impala,.waterbok, kudu, neushoorn allerlei vogels. Een stuk of 20 olifanten van een meter of 10 afstand, dit is kicken zeg. Na de tour drinken we koffie en kijken naar de nijlpaarden 8 de flamingo’s. Rond 11:00 uur rijden we naar Etosha park via de M63 Outjo, Om 16:00 rijden we het park in.Tent op zetten en ff zwemmen, heerlijk verfrissend na een lange warme dag. Na het eten gaan we bij de water hole kijken. Zonsondergang 1 neushoorn en 2 jakhalzen hebben we gezien.

• 06 December 2012 - 21:51

Willem En Marinda:

Hallo Annie en Rinus,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Annie.
    Ik was het niet vergeten hoor.Maar het waren zulke volle dagen hier prive dat het erbij in schoot om achter de laptop te gaan zitten.
    Vandaag kwam die drukte eruit:op bed met migraine maar heb het weer achter de rug:)gelukkig
    Wanneer ik je opsomming lees van al die wilde dieren ben ik met mijn gedachten bij onze reis in ZuidAfrika.
    Machtig en prachtig vonden wij het.
    Dat slapen in tentje zal ook wel indruk maken op jullie.
    Het ziet ernaar uit dat we met broers en zussen toch bij elkaar komen op 23 december.
    Dat me goed en moeten we er zo mogelijk in houden naar mijn idee.
    Het was altijd een feestje om naar uit te kijken en om ma te blijven herinneren nu.
    We wensen jullie een mooie voortzetting van jullie reis,
    liefs Marinda en Willem

• 07 December 2012 - 08:12

Danielle Van Nooij:

Hoi Annie enRinus. Zo te lezen gaat het goed daar.
    Ook hier in Mombasa gaat het prima. Lekker hot. Annie ook nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Groetjes van ons John

• 07 December 2012 - 10:06

Anja Van Den Berk:

gaaaaaaaf
    we gaan morgenavond dansen in de muzerije met karin en zullen dan het oud en nieuw programma eens bespreken. pas goed op elkaar. knfl.

• 07 December 2012 - 10:37

*kkkggg kkdsfmknzxdm Hebben we contact? kkggdsf jawel hoor!*

Ha Annie en Rinus!

Ik was erg benieuwd naar jullie verslag! Het klinkt erg avontuurlijk.
    Hele mooie verhalen van de jongen van de fiets en de T-bone steak.

Hier alles onder controle. De boel staat er netjes bij en ik kan goed wennen
    aan de mooie keuken en het grote bed (diagonaal slapen is prima).
    De tijd vliegt!

Op het moment is het hard aan het sneeuwen. Code oranje is afgegeven
    door het KNMI. Tijd om de slee van stal te halen en de Lidl op een creatieve
    manier te bereiken. (Zo heb ik ook nog een bericht met een avontuurlijk tintje).

Heel veel plezier nog daar!

Groetjes, Eline

• 07 December 2012 - 11:13

Jan & Sjan:

Wauw, wat zo ons pa zijn neus krullen, en wat goed om te horen dat jullie weer zoveel beleven.
    De wereld hier is wit, wat ook een prachtig gezicht is.
    Ales o.k. hier.
    Knuffel Jan &Sjan.

• 09 December 2012 - 09:48

Huub:

Hallo avonturiers,

Wat een fantastische tip tot nu toe!
    En Annie, gefeliciteerd dus nog met je verjaardag, gevierd in "Afrikaanse" sferen. Leuke ervaring.
    Goede reis verder en ik lees gezellig jullie verslagen mee!!

groeten,
    Huub

• 10 December 2012 - 13:13

Marij:

Hallo samen,

Wat een mooie verhalen geniet van jullie reis verder

Groetjes uit nu weer een groen Nederland